اركان يك مركز كارآفريني

۱.       بخش ترويج و فرهنگ سازي
بخش ترويج به عنوان يكي از گروههاي مركز فرهنگ سازي ، حمايت و پشتيباني از افراد و گروههايي كه در سطح دانشگاه در زمينه كارآفريني فعاليت دارند يا استعداد اينگونه فعاليت ها را دارند را بعنوان سرلوحه فعاليت هاي خود قرار داده است.
 
ماموريت اين بخش ترغيب ،‌اطلاع رساني ، فراهم آوردن زير ساخت هاي بنيادي جهت فرهنگ سازي در زمينه كارآفريني و ارتقاء شناخت جامعه دانشگاهي نسبت به كارآفريني و كارآفرينان مي باشد. و از عمده ترين اهداف آن عبارتند از :
ايجاد ذهنيت و تصوير واضح از كارآفريني ، توسعه و گسترش مفاهيم عمده و پايه كارآفريني ، افزايش اعتماد بنفس و انگيزه براي ورود به فعاليت هاي جديد ، شناسايي دانشجويان و اساتيد خلاق و نوآور و فراهم كردن زمينه براي ورود آنها به فعاليتهاي كارآفرينانه ، معرفي علمي كارآفريني به عنوان يك ارزش جديد به عموم مردم ، ايجاد واحدهاي توليدي و خدماتي مختلف در دانشكده ها و فروش محصولات در نمايشگاه .
 
۲.       بخش مشاوره و حمايت
بسياري از دانشجويان خلاق ، مبتكر و كارآفرين علاقمندند تا در زمينه فعاليت هاي مورد علاقه و يا متناسب با رشته تحصيلي خود ، مشاوره هاي لازم را دريافت نمايند . در اين راستا گروه مشاوره كارآفريني در جهت ايجاد و يا تقويت انگيزه كارآفرينان و كمك و راهنمايي در جهت حصول به اهداف و برنامه هاي آنها كمك مي كند تا مسائل مورد علاقه و متناسب با زمينه تخصصي خود را انتخاب نمايند. اين مركز براي دستيابي به اين هدف مهم ، مي تواند با ايجاد هسته هاي مختلف ارتباط با صنعت ، خدمات و .... مشاوره هاي لازم را به دانشجويان ارائه نمايد تا دانشجويان مسائل و مشكلات واقعي مشاغل مورد علاقه خود را درك نمايند.
 
 
 
۳.        بخش آموزش
آموزش مهارت هاي كارآفريني يكي از جوانب مهم در گسترش كارآفريني است. يك ايده نو به تنهايي نمي تواند فرد را به يك كارآفرين تبديل نمايد چرا كه ايجاد و اداره يك كسب و كار جديد نياز به مهارتهايي دارد. به طور كلي اهداف مورد نظر در آموزش كارآفريني عبارت است از :

 

-          تحريك انگيزه ها :

o         يكي از اهداف در آموزش و ترويج كارآفريني تحريك انگيزه ها ر افرادي است كه داراي خصوصيات كارآفرينانه مي باشد.تحريك انگيزه ها از قبيل : ميل به كسب ثروت ، توفيق طلبي و استقلال طلبي و .... كه موجب مي شود فرد را در مسير كارآفريني قرار دهد.
 
-          پرورش انگيزه ها :
o         برخي از افراد د محيط هايي پرورش مي يابند كه زمينه براي تحريك انگيزه ها و پرورش ويژگيها آنان فراهم است اما بيشتر مردم در چنين محيط هايي قرار ندارند لذا ايجاد انگيزش و پرورش ويژگي ها از طريق برنامه هاي آموزشي براي آنها لازم است. اين ويژگي ها شامل مواردي همچون آموزش تفكر خلاق ، بالا بردن ريسك پذيري ، بالا بردن قدرت تحمل ابهام ، دادن اعتماد به نفس ، فرصت شناسي ، دادن اطلاعات آموزش به خصوصيات رواني شخصي از قبيل مركز كنترل مي باشد.
-          آموزش مهارت ها :
o         اين آموزش به سع بعد تقسيم مي شود:
قبل ، در حين و بعد از راه اندازي كسب و كار قبل از تاسيس شركت يا راه اندازي كسب و كار ، فرد كارآفرين بايد چگونگي راه اندازي كسب و كار و مراحل آن ، چگونگي انجام كار گروهي و مهارت هاي ارتباطي و نظاير آنرا بياموزد . در زمان راه اندازي بايد در زمينه مسائل مالي ، شناخت بازار ، اصول مديريت ، بيمه ، اقتصاد ، قانون كار و امور حقوقي آگاهي و تبحر لازم را كسب نمايد. توانايي مديريت توسعه و رشد ، يافتن شيوه هاي جديد ، رقابت و حفظ موقعيت در بازار ، يافتن بازارهاي جديد نيز از جمله مهارت هاي مورد نياز كارآفرين بعد از راه اندازي كسب و كار است.
 
 
۴.       بخش پژوهش
ماموريت اين بخش ، تامين و توسعه دانش كارآفريني در دانشگاه و ارتقاء سطح آگاهي جامعه دانشگاهي به وسيله انجام فعاليت هاي پژوهشي است. گروه پژوهش مركز كارآفريني در راستاي ماموريت خود اهداف مختلفي را دنبال مي كند كه عمده ترين آنها عبارتند از : تقويت مهارت ها و توسعه بعد كارآفريني در دانشگاه با حمايت مالي از طرح هاي پژوهشي ، جذب پژوهشگران و علاقمندان به امور پژوهشي در زمينه هاي نوآورانه و كاربردي در دانشگاه و پيگيري و نظارت بر انجام طرح هاي پژوهشي.